گل لیلیوم نماد چیست؟

گل لیلیوم از جمله گل‌هایی است که به دلیل رنگ‌های متنوع و عطر خوش، در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این گل زیبا به دلیل تنوع رنگی بالایی که دارد در انواع مراسم‌های شادی و غم کاربرد دارد. ضمن این‌که قابلیت این را دارد که به شکل‌های مختلف از شاخه گل گرفته تا سبد گل، باکس گل و تاج گل، تزئین شود. در این مقاله می‌خواهیم به این گل، تاریخچه و نماد آن در فرهنگ‌های مختلف بپردازیم.

گل لیلیوم

لیلیوم گلی خوش‌رنگ و عطر

خاستگاه گل لیلیوم که در ایران با نام گل سوسن نیز شناخته می‌شود نیمه شمالی و گرمسیری کره زمین است. این گل به دلیل مقاومت بالایی که دارد امروزه در اکثر کشورهای جهان کشت می‌شود. لیلیوم یک گل پیازدار چند ساله است که از طریق این پیاز تکثیر می‌شود. مدت زمان گل‌دهی لیلیوم از اوایل تابستان تا اواسط پاییز است.

 به طور کلی در فصل گرم سال رشد می‌کند و عطر خوش آن یادآور تابستان است. گل‌های شیپوری و رنگارنگ جلوه ویژه‌ای به این گل می‌بخشد. برگ‌های آن نیز باریک است و اندازه‌ی متوسطی دارد. به دلیل برخورداری از رنگ‌های متنوع و مقاومت بالا، برای زیباسازی فضاهای سبز و پارک‌ها نیز این گل کشت می‌شود. به طور کلی لیلیوم با رنگ‌های زیبا، عطر خوش و ظرافت بی‌نظیر شناخته می‌شود.

گل لیلیوم و تاریخچه آن

گل سوسن یک گل اصیل است و قدمت بسیار طولانی‌ای دارد.  به طور دقیق‌تر خاستگاه این گل مناطق آسیای میانه، خاور دور و اروپا است. باغبان‌ها به دلیل زیبایی خیره‌کننده این‌ گل، شروع به تکثیر و پرورش آن کردند. سپس به دلیل زیبایی خاص و تنوع رنگی بالایی که دارد خیلی سریع به کشورهای مختلف راه پیدا کرد.

 درواقع کشت آسان این گل از یک‌سو و از سوی دیگر رشد باغبانی در جهان باعث ورود آن به کشورهای مختلف و پرورش آن شد. به گونه‌ای که در قرن 16 به گل محبوب در اروپا تبدیل شد. گل لیلیوم احساس‌های مختلفی مانند شکوه، عشق، ثروت، وفاداری، زایش و … را متبادر می‌کند. به این دلیل از این گل در مراسم‌های مختلف استفاده می‌شود.

گل لیلیوم نماد چیست؟

گل‌ها در فرهنگ‌های مختلف معنای متفاوتی دارند و گل لیلیوم نیز از این امر مستثنی نیست. به طور کلی گل سوسن و یا لیلیوم به دلیل این‌که از تنوع رنگی بالایی برخوردار است معناهای مختلفی نیز دارد. از این‌رو در هر فرهنگی یک نماد برجسته می‌شود. مثلا در یونان باستان این گل نماد زایش و تولد دوباره است. در حالی‌که در چین، لیلیوم نمادی از خوش‌اقبالی و شانس است. درادامه به مهم‌ترین نمادهای گل سوسن یا لیلیوم اشاره می‌کنیم.

گل لیلیوم

شکوه و قدرت

یکی از نمادهای گل سوسن، شکوه و قدرت است. به همین دلیل برای تزئین مراسم‌هایی مانند مراسم عروسی که به نوعی شکوه به جلوه در می‌آید از رنگ‌های شاد این گل استفاده می‌شود.

زیبایی

بدون شک زیبایی از مؤلفه‌های جدانشدنی لیلیوم است. به همین دلیل برای القا زیبایی از این گل در تزئینات استفاده می‌شود.  

پاکی و خلوص

رنگ‌های روشن لیلیوم نماد پاکی و خلوص است. به همین دلیل اصولا در مراسم‌های مذهبی از این گل استفاده می‌شود. ضمن این‌که یکی از گل‌های اصلی تاج گل ترحیم، لیلیوم است. علاوه‌بر این هدیه  لیلیوم رنگ روشن، به افراد حسی از آرامش و معصومیت را القا می‌کند.

امید و بازگشت

در برخی فرهنگ‌ها لیلیوم به عنوان گل امید نیز شناخته می‌شود. اصولا افراد هنگام جدایی‌ها این گل را به یکدیگر هدیه می‌دهند تا خیلی زود کنار یکدیگر برگردند.

شادی، خوشبختی و خوش‌اقبالی

به غیر از نمادهایی که اشاره شد، در برخی فرهنگ‌ها مانند شرق آسیا گل لیلیوم نماد خوش‌شانسی و خوش‌اقبالی است. به همین دلیل در مراسم‌های ازدواج این گل کاربرد زیادی در این فرهنگ‌ها دارد.

در نتیجه، لیلیوم با رنگ‌ها و اشکال متنوع خود، به عنوان نمادی از عشق، زیبایی، شادی، پاکی و معصومیت، شکوه و عشق است. این گل زیبا و خوش عطر می‌تواند احساس‌های مختلفی را به مخاطب القا کند. به همین دلیل لیلیوم یک گل بسیار پرکاربرد به شمار می‌رود. در نهایت شما می‌توانید از لیلیوم سنتر به عنوان مرکز پرورش و پخش گل لیلیوم، گل‌های موردنیاز خود را تهیه کنید.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *